Κωνσταντίνος Ιακώβου: Ο ενημερωμένος και ενεργός πολίτης είναι ο καλύτερος σύμμαχος για μια καθαρότερη και βιώσιμη πόλη

«Θέλουμε συμμάχους μας όλους τους πολίτες και επαγγελματίες της πόλης, θέλουμε την ανανέωση της εμπιστοσύνης τους ώστε να συνεχίσουμε τον κοινό μας σκοπό και να μην επιστρέψουμε σε εικόνες του παρελθόντος».

Για την εφαρμογή «Βελτιώνω την Πόλη μου» η οποία είναι ένα ισχυρό εργαλείο που δίνει τη δυνατότητα στους πολίτες να αναφέρουν ζητήματα που σχετίζονται με τη γειτονιά τους, μίλησε στο Fox24.gr ο Αντιδήμαρχος Καθαριότητας και Ανακύκλωσης του Δήμου Θεσσαλονίκης, Κωνσταντίνος Ιακώβου.

Ερωτηθείς για την συμπεριφορά των πολιτών της Θεσσαλονίκης σε θέματα καθαριότητας ο κ. Ιακώβου δήλωσε πως “υπάρχει μεγάλο ποσοστό Θεσσαλονικέων που έχουν αυξημένη περιβαλλοντική συνείδηση, που προσφέρουν εθελοντική βοήθεια στην πόλη, που τηρούν κατά γράμμα τον κανονισμό καθαριότητας”.

Ο ίδιος υποστήριξε πως “η εικόνα της πόλης στον τομέα της καθαριότητας άλλαξε και αλλάζει μέρα με τη μέρα, σε σχέση με την εικόνα εγκατάλειψης των προηγούμενων ετών κι αυτό φέρει τη σφραγίδα της διοίκησης του Κωνσταντίνου Ζέρβα”.

Αναλυτικά η συνέντευξη:

●Ποια είναι η πιο δύσκολη πρόκληση που αντιμετωπίσατε από τη θέση του Αντιδημάρχου καθαριότητας και πώς τη διαχειριστήκατε;


Από την πρώτη μέρα ανάληψης των καθηκόντων μου ως Αντιδήμαρχος Καθαριότητας και Ανακύκλωσης, πριν ένα χρόνο, η μεγαλύτερη πρόκληση για μένα ήταν και είναι μια καθαρή και όμορφη πόλη καθημερινά, σε κάθε γειτονιά από το δυτικότερο έως το ανατολικότερο άκρο της. Θα ήθελα ωστόσο να τονίσω, και μην το θεωρήσετε υπερβολή, ότι δεν μας φοβίζει η διαχείριση του όγκου των απορριμμάτων σε όποια περιοχή αυτά και αν βρίσκονται.

Αντιμετωπίζουμε άμεσα όλα τα θέματα καθαριότητας της πόλης, από την αποκομιδή και το πλύσιμο πεζοδρομίων μέχρι την ενημέρωση και ευαισθητοποίηση πολιτών και επαγγελματιών ώστε να αλλάξει η νοοτροπία ως προς το σεβασμό απέναντι στο περιβάλλον και το δημόσιο χώρο. Ο ενημερωμένος κι ενεργός πολίτης , είναι ο καλύτερος «σύμμαχος» στην καθημερινή μάχη να νικήσουμε το «τέρας των σκουπιδιών».

Η δυσκολότερη ωστόσο πρόκληση, η οποία είναι διάχυτη στους περισσότερους τομείς της Δημόσιας Διοίκησης είναι το «αδηφάγο τέρας» της γραφειοκρατίας το οποίο λειτουργεί σαν Λερναία Ύδρα κι εκεί που κόβεις ένα κεφάλι ξεπετάγονται δύο. Παρότι τα τελευταία χρόνια έχουν γίνει πολλές προσπάθειες μείωσης της γραφειοκρατίας, τόσο σε επίπεδο κεντρικής διοίκησης όσο και στο Δήμο Θεσσαλονίκης, με την ηλεκτρονική διακυβέρνηση και την ψηφιοποίηση των υπηρεσιών, ωστόσο δεν έχουμε φτάσει ακόμα στο επιθυμητό επίπεδο.

Ως Διοίκηση του Δήμου Θεσσαλονίκης, αντιμετωπίζουμε με σοβαρότητα, με τόλμη, με αλλαγές στην οργάνωση της διοίκησης, με χρονοπρογραμματισμό και με πολλή δουλειά όλα τα ζητήματα. Στην προσπάθεια μας αυτή, θέλουμε συμμάχους μας όλους τους πολίτες και επαγγελματίες της πόλης, θέλουμε την ανανέωση της εμπιστοσύνης τους ώστε να συνεχίσουμε τον κοινό μας σκοπό και να μην επιστρέψουμε σε εικόνες του παρελθόντος.

Ποια είναι η προσέγγισή σας στη διαχείριση των απορριμμάτων και πώς μπορείτε να εξασφαλίσετε ότι η περιοχή παραμένει καθαρή;


Η προσέγγιση μας στη διαχείριση των απορριμμάτων επικεντρώνεται σε συνεχείς και στοχευμένες δράσεις καθαρισμού αλλά και στην αξιολόγηση και ενδυνάμωση του υπάρχοντος προσωπικού.

Προσπαθούμε συνεχώς να βελτιώνουμε τις πρακτικές διαχείρισης των απορριμμάτων, ιδιαίτερα στον τομέα των logistics, ώστε να διασφαλίσουμε μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα συλλογής. Αυτό περιλαμβάνει τη βελτιστοποίηση των διαδρομών συλλογής και την επένδυση σε νέες τεχνολογίες πχ GPS και τηλεματική και εξοπλισμό για τη βελτίωση της συνολικής αποτελεσματικότητας των διαδικασιών συλλογής και διαχείρισης απορριμμάτων.

Προς διασφάλιση της αποτελεσματικότητας των υπηρεσιών μας, πραγματοποιούνται συνεχείς αυτοψίες σε γειτονιές της πόλης τόσο από εμένα προσωπικά όσο και από το Διευθυντή Καθαριότητας αλλά και τους Επόπτες καθαριότητας.

●Πώς σκοπεύετε να ενθαρρύνετε τη συμμετοχή των κατοίκων στο πρόγραμμα καθαριότητας της πόλης; Τι είναι η εφαρμογή “IMC Θεσσαλονίκη” και ποια η χρησιμότητα της;

Ως Αντιδήμαρχος Καθαριότητας και Ανακύκλωσης, στόχος μου είναι να κάνουμε την πόλη μας καθαρότερη και πιο βιώσιμη. Η συμμετοχή των πολιτών είναι απαραίτητη για την επίτευξη αυτού του στόχου. Για να ενθαρρύνουμε τη συμμετοχή των πολιτών στο πρόγραμμα καθαριότητας της πόλης, προωθούμε τη χρήση της εφαρμογής «Βελτιώνω την Πόλη μου», η οποία επιτρέπει στους πολίτες να αναφέρουν σε πραγματικό χρόνο τυχόν ζητήματα που σχετίζονται με τη γειτονιά τους.

Η εφαρμογή «Βελτιώνω την Πόλη μου» είναι ένα ισχυρό εργαλείο που δίνει τη δυνατότητα στους πολίτες να αναφέρουν ζητήματα που σχετίζονται με τη γειτονιά τους, όπως χαλασμένο ηλεκτροφωτισμό, εγκαταλελειμμένα οχήματα, απουσία κάδων απορριμμάτων και άλλα. Τα αναφερόμενα ζητήματα μεταφέρονται άμεσα στην αρμόδια δημοτική υπηρεσία προκειμένου να επιλυθούν. Αυτό διασφαλίζει ότι τα ζητήματα αντιμετωπίζονται γρήγορα και αποτελεσματικά, κάτι που είναι ζωτικής σημασίας για τη διατήρηση μιας καθαρής και βιώσιμης πόλης.
Ένα από τα βασικά οφέλη της εφαρμογής «Βελτιώνω την Πόλη μου» είναι ότι επιτρέπει στους πολίτες να συμμετέχουν ενεργά στις προσπάθειες καθαρισμού και ανακύκλωσης της πόλης. Αναφέροντας προβλήματα στη γειτονιά τους, οι πολίτες μπορούν να μας βοηθήσουν να εντοπίσουμε τομείς που χρειάζονται προσοχή και να δώσουμε προτεραιότητα στις προσπάθειες μας. Αυτό μας βοηθά να είμαστε πιο αποτελεσματικοί στις προσπάθειες μας για καθαριότητα και ανακύκλωση, γεγονός που με τη σειρά του κάνει την πόλη μας ένα καλύτερο μέρος για να ζήσουμε.

Συνοψίζοντας πιστεύω ότι η συμμετοχή των πολιτών είναι απαραίτητη στην επίτευξη του στόχου μας για μια καθαρότερη και πιο βιώσιμη πόλη. Ενθαρρύνουμε τους πολίτες να κατεβάσουν και να χρησιμοποιούν την εφαρμογή «Βελτιώνω την Πόλη μου» . Δουλεύοντας μαζί, μπορούμε να κάνουμε την πόλη μας ένα πιο καθαρό, πιο βιώσιμο και πιο ευχάριστο μέρος για όλους μας.

Υπάρχει πρόγραμμα συνεργασίας του δήμου με τους πολίτες και τις τοπικές επιχειρήσεις για μια καθαρή και όμορφη Θεσσαλονίκη;

Υπάρχει πρόγραμμα συνεργασίας του Δήμου Θεσσαλονίκης με τους πολίτες και τις τοπικές επιχειρήσεις με στόχο μια καθαρή και όμορφη Θεσσαλονίκη. Η Ομάδα Ευταξίας πραγματοποιεί καθημερινά συμβουλευτικές παρεμβάσεις τόσο στους πολίτες όσο και στις επιχειρήσεις ως προς τον σωστό τρόπο εναπόθεσης των απορριμμάτων και των ανακυκλώσιμων υλικών. Επιδιώκουμε μεγαλύτερη ευαισθητοποίηση ειδικά από την πλευρά των επιχειρήσεων. Επιδιώκουμε ο δημόσιος χώρος, το πεζοδρόμιο, να αποτελέσει στη συνείδηση των πολιτών και επαγγελματιών της πόλης προέκταση του σπιτιού ή της επιχείρησης μας αντίστοιχα, ώστε την ίδια επιμέλεια και φροντίδα που δείχνουμε για τον ιδιωτικό μας χώρο να τη δείχνουμε και στο δημόσιο χώρο.

Απευθύνω λοιπόν για ακόμη μία φορά, παράκληση προς όλους και ειδικότερα στους επαγγελματίες, να αγαπήσουμε λίγο περισσότερο το δημόσιο χώρο, να επιμελούμαστε με τον ίδιο ζήλο την καθαριότητα του κοινόχρηστου χώρου, του πεζοδρομίου μπροστά από την επιχείρηση μας ή την οικοδομή μας, όπως το κάνουμε για το σπίτι μας.

Πώς σκέφτεστε να επιλύσετε τις διαμάχες που προκύπτουν στην πόλη σχετικά με το πρόγραμμα καθαριότητας και τη διαχείριση των απορριμμάτων;

Διαμάχες δεν υπάρχουν στην πόλη. Έχουμε εφαρμόσει διάφορα μέτρα για να διασφαλίσουμε ότι η συλλογή των απορριμμάτων γίνεται αποτελεσματικά και αποδοτικά ελαχιστοποιώντας παράλληλα τις διαταραχές στην καθημερινή ζωή. Για παράδειγμα έχουμε συνεργαστεί με την Τροχαία Θεσσαλονίκης στο σχεδιασμό των δρομολογίων αποκομιδής απορριμμάτων ώστε να ελαχιστοποιούνται οι διακοπές στην κυκλοφορία κίνησης των οχημάτων σε κεντρικούς οδικούς άξονες όπως αυτούς της Τσιμισκή, της Βασ. Όλγας και της Λεωφόρου Νίκης ιδιαίτερα κατα τις ώρες αιχμής.

Είμαστε πάντα ανοιχτοί σε σχόλια και προτάσεις από πολίτες και επιχειρήσεις. Ενθαρρύνουμε τους πολίτες να επικοινωνήσουν μαζί μας είτε μέσω του τηλεφωνικού μας κέντρου 231 331 8800 – 8801 – 8802 – 8803 είτε μέσω της εφαρμογής «Βελτιώνω την Πόλη μου». Στόχος μας είναι να παρέχουμε καθημερινά το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα σε μια πόλη η οποία παράγει ημερησίως περίπου 550 τόνους σύμμεικτων απορριμμάτων και ανακυκλώσιμου υλικού, μή συμπεριλαμβανομένου του γυαλιού και της ανακύκλωσης ρούχων.

Προσπαθούμε να επιτύχουμε το καλύτερο πρόγραμμα καθαριότητας και την καλύτερη αποκομιδή.

Ποιες είναι οι προτάσεις σας για να βελτιώσετε το πρόγραμμα καθαριότητας της πόλης σας και να ενισχύσετε την υγιεινή και την αισθητική της περιοχής;

Η καρδιά του συστήματος καθαριότητας είναι ο Σταθμός Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων. Για πρώτη φορά στην ιστορία του Δήμου Θεσσαλονίκης από τις τέσσερις γραμμές μεταφόρτωσης απορριμμάτων που διαθέτει ο Σταθμός Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων του Δήμου Θεσσαλονίκης, η μία έχει διατεθεί αποκλειστικά για ανακυκλώσιμα υλικά.

Με αυτή την καινοτομία που εφαρμόσαμε πετυχαίνουμε ως υπηρεσία αφενός την αύξηση του ημερήσιου τονάζ ανακυκλώσιμων υλικών και αφετέρου τη μείωση του κόστους μεταφοράς. Ο αντίκτυπος στην πόλη είναι η ταχύτερη αποκομιδή των ανακυκλώσιμων υλικών από τους μπλε κάδους, μιας και η εναπόθεση του φορτίου των απορριμματοφόρων της μπλε γραμμής δεν γίνεται απευθείας στο Κέντρο Διαλογής Ανακυκλώσιμων Υλικών στην περιοχή της Σίνδου αλλά στο Σταθμό Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων του Δήμου Θεσσαλονίκης, στην περιοχή του Φοίνικα.

Έχουν αυξηθεί κατακόρυφα οι παρεμβάσεις που αφορούν την πλύση και απολύμανση του δημόσιου χώρου από εξειδικευμένο συνεργείο καθαριότητας που έχουμε συστήσει για το σκοπό αυτό με τη χρήση ειδικού μηχανήματος πλύσης και απολύμανσης με αυξημένη πίεση .
Υπάρχει εντατικό πρόγραμμα πλύσης των κάδων τόσο εξωτερικά και εσωτερικά όσο και των αποτμήσεων τους με τα υπάρχοντα μέσα το οποίο θα ενισχυθεί εντός του επόμενου τριμήνου μετα την παράδοση των τριών νέων καδοπλυντηρίων που προμηθευτήκαμε ως διοίκηση.

Έχουν ευαισθητοποιηθεί επαρκώς οι Θεσσαλονικείς ώστε να συμμορφώνονται με τους κανονισμούς ασφαλείας που αφορούν τη διαχείριση των απορριμμάτων;

Έχω παρακολουθήσει προγράμματα διαχείρισης απορριμμάτων άλλων ευρωπαϊκών χωρών όπως της Γερμανίας και της Ολλανδίας. Εκεί διαπίστωσα ότι έχουν καθαρές πόλεις αλλά τα σπίτια τους είναι ¨βρώμικα¨ . Στη χώρα μας ισχύει ακριβώς το αντίθετο. Τα σπίτια μας είναι καθαρά και την πόλη μας δεν την προσέχουμε το ίδιο. Υπάρχει μεγάλο ποσοστό Θεσσαλονικέων που έχουν αυξημένη περιβαλλοντική συνείδηση, που προσφέρουν εθελοντική βοήθεια στην πόλη, που τηρούν κατά γράμμα τον κανονισμό καθαριότητας και φροντίζουν τα απορρίμματα τους να είναι σωστά τοποθετημένα στον κάδο όπως για παράδειγμα η σακούλα πρέπει να είναι κλειστή και δεμένη.

Πώς θα αξιολογούσατε την επίδοσή σας στη θέση του Αντιδημάρχου καθαριότητας; Και πως αξιολογείται το έργο της ομάδας “Ευταξία “;


Την επίδοση μου ως Αντιδήμαρχος Καθαριότητας και Ανακύκλωσης δε θα την αξιολογήσω εγώ αλλά οι πολίτες στις 8 Οκτωβρίου. Ως διοίκηση Ζέρβα αλλά και προσωπικά ως αντιδήμαρχος έχουμε κάνει πολλές αλλαγές στην καθαριότητα κάτι που τα προηγούμενα χρόνια δεν είχε γίνει, και χαίρομαι γιατί μία από αυτές τις αλλαγές είναι και η Ομάδα Ευταξίας η οποία μέσα από τα αποτελέσματα των παρεμβάσεων της, αποδεικνύει πως δουλειά γίνεται και θα συνεχίσει να γίνεται με επιτυχία μιας και εντοπίζει τους παραβάτες και αυτοί συμμορφώνονται, διαφορετικά επιβάλλονται πρόστιμα και μηνύσεις σε αυθαιρεσίες που ρυπαίνουν τη γειτονιά και το δημόσιο χώρο γενικότερα.

Η εικόνα της πόλης στον τομέα της καθαριότητας άλλαξε και αλλάζει μέρα με τη μέρα, σε σχέση με την εικόνα εγκατάλειψης των προηγούμενων ετών κι αυτό φέρει τη σφραγίδα της διοίκησης του Κωνσταντίνου Ζέρβα.

Μέσα σε συνθήκες δύσκολες, όπως αυτές διαμορφώθηκαν από την πανδημική και μετέπειτα την ενεργειακή κρίση, και παρά τα συσσωρευμένα προβλήματα της πόλης, ο Κωνσταντίνος Ζέρβας υλοποίησε τη μεγαλύτερη προεκλογική του δέσμευσή προς τους συμπολίτες μας. Τα ανταποδοτικά τέλη καθαριότητας και ηλεκτροφωτισμού μειώθηκαν κατά 30% οριζόντια για όλους χωρίς εκπτώσεις στις αντίστοιχες υπηρεσίες που προσφέρουμε στους συμπολίτες μας.

Με την ανανέωση της εμπιστοσύνης των συμπολιτών μας, θα συνεχίσουμε την εντατική δουλειά ώστε να απολαμβάνουν ακόμα πιο ποιοτικές και σύγχρονες υπηρεσίες καθαριότητας.

Ακολουθήστε το metafox.gr στη Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.