Καπετάνος Γεώργιος: Προσπαθώ τα έργα μου να μην περιορίζονται σε καλούπια αλλά να είναι «ανοιχτά» για κάθε θεατή

Ο Καπετάνος Γεώργιος γεννήθηκε τον Νοέμβριο του 1982 στη Θεσσαλονίκη και μεγάλωσε στη Βέροια Ημαθίας. Είναι απόφοιτος σχολής Συντήρησης Έργων Τέχνης και εργάστηκε ως συντηρητής σε συντηρήσεις και ανασκαφές υπό την αιγίδα της 11ης Εφορίας Βυζαντινών Αρχαιοτήτων.

Με τον τομέα των εφαρμοσμένων τεχνών ασχολείται είκοσι και πλέον χρόνια και με την τέχνη της ξυλογλυπτικής με βάση τον τόρνο αλλά και την μεταλλουργία την τελευταία πενταετία. ‘Έμπνευση για τα έργα του αποτελούν οι μορφές που μπορούν να παίρνουν τα υλικά όταν επεξεργάζονται σε ακραίο βαθμό. Ως μέλος της καλλιτεχνικής ομάδας Synthesis, συμμετέχει στην έκθεση medwood 2022 με δύο έργα και ως μέλος της Ομάδας Ελλήνων Ξυλοτορναδόρων παρουσιάζει σεμινάρια με θέμα την τεχνολογία υλικών και ξύλου.

Πώς ξεκινήσατε να στρέφεστε προς την τέχνη; Τι σας ενέπνευσε;

Η τέχνη και η δημιουργία ήταν ανέκαθεν μέσα στα ενδιαφέροντα μου γ’ αυτό και επέλεξα να ακολουθήσω τον τομέα των εφαρμοσμένων τεχνών. Στην συνέχεια μέσω της σχολής (Συντήρηση έργων τέχνης) διδάχτηκα τεχνολογία υλικών και την εφαρμογή τους σε διαφόρους τομείς, ένας εκ των οποίων ήταν και η ξυλογλυπτική και η γενικότερη χρήση του ξύλου για την παραγωγή έργων τέχνης.
Εμπνευστής μου ήταν ο πατέρας μου(ήταν κι ο ίδιος συντηρητής) ο οποίος προσπάθησε να μου μεταλαμπαδεύσει τις γνώσεις του πάνω στις εφαρμογές υλικών, εργαλείων, τεχνικών και «καινοτομιών» πάνω στο επάγγελμα, ώστε να αποδίδεται κάθε φορά το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα για να αναδεικνύεται το δυνατόν περισσότερο το αντίστοιχο έργο. Μέσα απ την όλη ενασχόληση προέκυψε και η ανάγκη για δημιουργία από την πλευρά του ίδιου του καλλιτέχνη αυτή την φορά.

Ποια είναι η κύρια θεματολογία και ποια στοιχεία μπορούν να επηρεάζουν το έργο σας; Τα έργα σας έχουν βιωματικά στοιχεία;

Νομίζω ότι τα έργα μου δεν εμπεριέχονται σε κοινή θεματολογία. Το κάθε έργο έχει ποικίλες επιρροές από πολλούς παράγοντες ακόμα και απ’ το υλικό που έχω προς διάθεση. Ίσως κάποια να έχουν κάποια κοινή ρίζα αλλά αυτό είναι εντελώς τυχαίο. Προσπαθώ τα έργα μου να μην περιορίζονται σε καλούπια αλλά να είναι «ανοιχτά» για κάθε θεατή.

Πείτε μας λίγα λόγια για την ομάδα «Synthesis»

Η ομάδα Synthesis είναι μια ομάδα καλλιτεχνών απ’ όλη την Ελλάδα και το Εξωτερικό η οποία συλλειτουργεί θα λέγαμε εδώ και μερικά χρόνια και είναι κομμάτι της Greek Woodturning Team.
Πρόκειται για Έλληνες και ξένους καλλιτέχνες που δραστηριοποιούνται στον τομέα του ξυλότορνου σε συνδυασμό με την ξυλογλυπτική. Όλοι μαζί μοιράζονται σκέψεις, γνώσεις, τεχνικές σχέδια και υλικά με σκοπό την δημιουργία μιας καλλιτεχνικής παλέτας έργων, οποία κατά καιρούς παίρνει μέρος σε εκθέσεις.

Ποια είναι τα πιο πετυχημένα έργα σας και πώς έχουν εξελιχθεί με την πάροδο του
χρόνου
;

Στην τέχνη του ξυλότορνου και γενικά στην ξυλογλυπτική, πετυχημένο είναι ένα έργο όταν κατορθώνει να φτάσει στο τέλος του, να περατωθεί. Το ξύλο είναι ένα ζωντανό υλικό το οποίο καθημερνά μεταβάλλεται ακόμα και από ώρα σε ώρα. Αυτό από μόνο του δημιουργεί τον κυριότερο παράγοντα για να φτάσει μια ιδέα, μια σκέψη να γίνει σπουδή και έργο. Άρα θα λέγαμε πετυχημένο ένα έργο και μόνο που έφτασε την φάση της έκθεσης. Η εξέλιξη των έργων μου δεν έχει αλλάζει δραστικά αλλά κυμαίνεται πάντα στα άκρα των ορίων των δομών των υλικών που αλληλοεπιδρούν μεταξύ τους .

Έχουν οι Έλληνες πολιτισμική και καλλιτεχνική συνείδηση;

Παρά την οικονομική και πολιτισμική εξαθλίωση που λυσσαλέα επιβάλλεται στο Ελληνικό έθνος , οι Έλληνες επιμένουν και δημιουργούν τέχνη, πρωτοπορούν και πρωτοστατούν στις τέχνες άσχετα αν αυτό δεν γίνεται ευρέως γνωστό για ευνόητους λόγους. Το βλέπουμε καθημερινά ακόμη και στην τέχνη την δικιά μου η οποία τα τελευταία χρόνια έχει βγάλει καλλιτέχνες παγκοσμίου βεληνεκούς. Όσο αφορά την αναγνώριση της τέχνης στην Ελλάδα πιστεύω ότι οι Έλληνες είναι κατατοπισμένοι ,έχουν άποψη και αναγνωρίζουν τα έργα που έχουν κάτι να πουν.

Πώς έχει επηρεάσει η τεχνολογία την προσέγγισή σας στην τέχνη;

Προσπαθώ να χρησιμοποιώ την τεχνολογία ως εργαλείο σε όλες τις εκφάνσεις που μου προσφέρει κάτι αλλά δεν με επηρεάζει περεταίρω.

Ποιες καλλιτεχνικές τεχνικές και τι υλικά προτιμάτε;

Για τα έργα μου προτιμώ να δουλεύω ότι καλύτερο υπάρχει σε υλικό όσο αφορά τις δομές που θέλω να αποδώσω στην τελική μορφή του σχεδίου, για αυτό και κάθε φορά χρησιμοποιώ τα καλύτερα υλικά κατά περίσταση. Οι τεχνικές ποικίλουν κάθε φορά με το ύφος και το υλικό αλλά πάντα θα πρέπει να αποδίδουν στο έπακρον διότι στην τέχνη μου επειδή είναι κατά βάση αφαιρετική (δηλαδή αφαιρείται υλικό) έτσι και στα έργα μου δεν συγχωρούνται ’’λάθη’’.

Ακολουθήστε το metafox.gr στη Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.