Όλγα Μπαρμάζη: Η τέχνη και υπηρετείται και αγαπιέται από τους ανθρώπους σε όλον τον πλανήτη

Είναι ζωγράφος, εικονογράφος παιδικών βιβλίων, υπεύθυνη των εργαστηρίων ζωγραφικής στο Καλογεροπούλειο Ίδρυμα Τεχνών και Πολιτισμού στην Κόρινθο και της Αποθήκης Τεχνών ΑΜΚΕ, της οποίας είναι ιδρύτρια. Επίσης, έχει σκηνογραφήσει παραστάσεις θεάτρου και χορού. Μετά τη φοίτησή της στη Σχολή Εικαστικού Κοσμήματος VORTEX έχει σχεδιάσει και υλοποιήσει σειρές κοσμημάτων από ασήμι και άλλα υλικά.

Η εικαστική καλλιτέχνης Όλγα Μπαρμάζη μιλά στο metafox.gr για την τέχνη και τα ερεθίσματα της. Τα έργα της μέσα στον Νοέμβριο θα βρίσκονται στις εκθέσεις ΧΡΩΜΑ ΣΕ ΝΕΡΟ-Μυστική Πολιτεία στην Myrό Gallery (Θεσσαλονίκη) και ΝΕΑ ΣΥΜΒΟΛΑ 2 στην Chili Art Gallery (Αθήνα), ενώ για τον Δεκέμβριο έχει προγραμματιστεί η συμμετοχή της στην έκθεση “Xmas SKG Bazaart” που θα λάβει χώρα στη Myrό Gallery (Θεσσαλονίκη).

  • Πότε και με ποια αφορμή συνειδητοποιήσατε ότι θέλετε να γίνετε καλλιτέχνης;

Είναι δύσκολο να προσδιορίσω μια συγκεκριμένη χρονική στιγμή κατά την οποία συνειδητοποίησα ότι θέλω να είμαι ζωγράφος. Εκείνο που θυμάμαι με ακρίβεια είναι το αίσθημα του οικείου και της ασφάλειας που ένιωθα από τη νηπιακή σχεδόν ηλικία μπροστά σε ένα κενό χαρτί. Για κάποιο λόγο που δεν μπορώ να εξηγήσω, ήξερα πως εκεί βρίσκεται ο τόπος μου. Η απουσία από αυτόν τον τόπο, πάντα μου γεννούσε και εξακολουθεί να μου γεννά νοσταλγία, με την έννοια του άλγους, σωματικού και ψυχικού.

  • Πώς και από τι εμπνέεστε; Ποια είναι τα κεντρικά ερεθίσματα για τη σύνθεση των έργων σας;

Η έμπνευση είναι μια έννοια που δεν συμμερίζομαι απόλυτα, τουλάχιστον σε προσωπικό επίπεδο. Πιστεύω πως είναι η ανάγκη να φτιάξω εικόνες, να μιλήσω με εικόνες, που με ωθεί να μπω στο εργαστήριο. Η ίδια η δουλειά οδηγεί σε αναζήτηση εκφραστικών μέσων  και κάποτε έρχεται το αποτέλεσμα, ή και όχι. Επίσης η συμμετοχή σε ομαδικές εκθέσεις επιδρά στον τρόπο που βλέπω τα έργα μου και επιδρά θετικά στην εξέλιξή τους.

Ερεθίσματα είναι αφενός τα βιώματά μου αφετέρου η περιρρέουσα ατμόσφαιρα, τα τρέχοντα συμβάντα, οι ποικίλες όψεις της καθημερινότητας που επιδρούν όχι τόσο στην επιλογή των θεμάτων, όσο στον τρόπο αποτύπωσής τους. Για να δώσω ένα παράδειγμα, στην εποχή της καραντίνας, καθαρίζοντας τον κήπο από ξερόκλαδα, «είδα» στον σωρό που δημιουργήθηκε την εικόνα της κατάστασης που βίωνα: «τάξη και χάος» την ονόμασα. Συχνά μπορεί να είναι ένας στίχος, ένα μουσικό κομμάτι, ένας πίνακας ζωγραφικής που με παρακινούν να συνθέσω κάποιο έργο.

  • Μπορεί να θεωρηθεί επάγγελμα ο εικαστικός καλλιτέχνης;

Η παρόρμησή μου είναι να απαντήσω μονολεκτικά με ένα «ΝΑΙ». Ωστόσο επειδή η έννοια του επαγγέλματος συνδέεται όχι μόνο με την αφοσίωση στο αντικείμενο αλλά και με τον βιοπορισμό, εγείρονται πολλά άλλα ερωτήματα. Από την εμπειρία μου, οι περισσότεροι εικαστικοί βιοπορίζονται από άλλες δραστηριότητες, συναφείς ή όχι, και αυτό ίσως είναι σε βάρος της εξέλιξής τους. Έχω την τύχη να βιοπορίζομαι από τη ζωγραφική, ως διδάσκουσα, καθώς το εργαστήριό μου, στον Άσσο Κορινθίας, λειτουργεί και ως χώρος όπου παιδιά κάθε ηλικίας και ενήλικες έρχονται και εργάζονται με τη βοήθειά μου.  Οι πωλήσεις των έργων μου δεν επαρκούν για τα προς το ζειν.

  • Ποιος πιστεύετε ότι είναι ο κοινωνικός ρόλος της τέχνης σήμερα;

Άσχετα από τις επιλογές του χρηματιστηρίου της τέχνης, ένα σερφάρισμα στο διαδίκτυο δείχνει ότι η τέχνη και υπηρετείται και αγαπιέται από τους ανθρώπους σε όλον τον πλανήτη, ιδίως μάλιστα σε περιοχές υποβαθμισμένες οικονομικά και κοινωνικά. Θεωρώ πως, κατά κανόνα, συνειδητά ή ασυνείδητα, υπάρχει εν σπέρματι  καταγγελτική και παρηγορητική πρόθεση στα έργα τέχνης, αφού για τη δημιουργία τους απαιτείται όχι μόνο γνώση αλλά και ενσυναίσθηση.

  • Πιστεύετε ότι η ελληνική κοινωνία είναι ανοιχτή να δει κάθε είδος τέχνης;

Η ελληνική κοινωνία είναι πολυπρόσωπη. Μεγάλο μέρος της είναι ανοιχτό και θα ήταν ακόμη περισσότερο, αν υπήρχε προπαιδεία και ενημέρωση. Σε μεγάλες διοργανώσεις προσέρχεται το κοινό μαζικά, ακόμη κι αν αυτό προϋποθέτει κάποιο χρηματικό κόστος. Αντίθετα, περνάει έξω από τις γκαλερί και δεν μπαίνει να ρίξει μια ματιά, παρότι είναι δωρεάν. Νομίζω πως η βασική εκπαίδευση θα έπρεπε να διαδραματίσει τον ρόλο της ώστε να εξοικειωθεί το κοινό με την τέχνη.

  • Συμμετέχετε σε εκθέσεις; Πού μπορεί το κοινό να δει ζωντανά τα έργα σας αυτή τη στιγμή;

Συμμετέχω σε εκθέσεις, κυρίως ομαδικές, όσο πιο συχνά μπορώ. Έχω εκθέσει στην Ευρώπη, την Ιαπωνία και τις ΗΠΑ, σε τουλάχιστον 60 διοργανώσεις. Πρόσφατα, το 2022, συμμετείχα σε δύο εκθέσεις της ομάδας GFC (Έλληνες και Ξένοι Δημιουργοί) στη MEGArt Gallery και στις εκθέσεις ΜΕΛΑΝΙ ΣΕ ΧΑΡΤΙ 3 & 5, Η ΟΨΗ ΤΩΝ ΠΡΑΓΜΑΤΩΝ ΚΑΙ ΣΥΓΧΡΟΝΟΙ ΕΙΚΑΣΤΙΚΟΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΙ, που έλαβαν χώρα στην Αθήνα και στη Θεσσαλονίκη, υπό την επιμέλεια του κ. Πάρη Καπράλου. Μέσα στον Νοέμβριο έργα μου περιλαμβάνονται στις εκθέσεις ΧΡΩΜΑ ΣΕ ΝΕΡΟ-Μυστική Πολιτεία στην Myrό Gallery (Θεσσαλονίκη) και ΝΕΑ ΣΥΜΒΟΛΑ 2 στην Chili Art Gallery (Αθήνα) , ενώ για τον Δεκέμβριο έχει προγραμματιστεί η συμμετοχή μου στην έκθεση “Xmas SKG Bazaart” που θα λάβει χώρα στη Myrό Gallery (Θεσσαλονίκη), καθώς και έκθεση στην Κόρινθο με αφορμή τα 100 χρόνια από τη Μικρασιατική Καταστροφή, που διοργανώνεται από το κορινθιακό Σωματείο Λόγου και Τέχνης «Αλκυονίδες». 

Επιπλέον, το εργαστήριό μου είναι επισκέψιμο, κατόπιν συνεννόησης.

  • Πώς φαντάζεστε την καλλιτεχνική σας πορεία στο μέλλον και ποιοι είναι οι στόχοι σας;

Ελπίζω να είμαι σε θέση να ζωγραφίζω ως τα βαθιά γεράματα, να ανανεώνω τα μέσα έκφρασης των σκέψεων και των συναισθημάτων μου, να επικοινωνώ μέσα από τις ζωγραφιές μου όλο και περισσότερο με τους ανθρώπους. Κάτι που προσφάτως επιχειρώ, είναι η ενσωμάτωση του γραπτού λόγου ως εικαστικό στοιχείο στα έργα μου.

Σας ευχαριστώ!

Διαβάστε περισσότερα: Ελένη Τσοτσορού στο metafox.gr «Σκοπός της τέχνης είναι η προβολή των κακώς κειμένων της κοινωνίας μας»

Ακολουθήστε το metafox.gr στη Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *